Twoja kolej, by się zatrzymać

W Polsce na 380 tys. km dróg publicznych, występuje 15 867 przejazdów kolejowych


Przepisy, a dokładnie Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, podzieliło przejazdy na kilka kategorii. Oznaczone zostały one literami od A do F. Każda kategoria przejazdów zabezpieczona jest odpowiednimi znakami drogowymi, sygnalizacją świetlną i dźwiękową, czasami rogatkami.

Występujący przed przejazdami czerwono-biały, charakterystyczny znak, tzw. krzyż św. Andrzeja, wskazuje miejsca zatrzymania w przypadku, gdy nadjeżdża pociąg oraz informuje nas czy przejazd jest jedno, czy wielotorowy. Spotkać go można najczęściej tam, gdzie nie ma szlabanów.


Przejazd przez tory nie jest trudnym manewrem, jednak wymaga od kierowcy wyobraźni i uwagi. Według statystyk w 2013 roku doszło na przejazdach kolejowych do 224 wypadków, w ich wyniku 35 osób poniosło śmierć, a 34 zostały ciężko ranne. Ilość wypadków jest niższa niż w 2012 roku, ale wciąż wysoka. Statystyki pokazują, że do większości wypadków przyczynili się kierowcy samochodów. Podstawowe błędy to lekceważenie znaku stop, przejeżdżanie pod szlabanem albo omijanie półrogatek.

„Zbliżając się do przejazdu pamiętajmy, że na przejeździe pierwszeństwo ma zawsze pociąg. Wynika to z jego masy, prędkości oraz drogi hamowania. Wystarczy wyobrazić sobie, że pociąg jadący z prędkością 100 km/h potrzebuje co najmniej 700 metrów do zatrzymania się. W przypadku gdy maszynista zobaczy przeszkodę na swojej drodze, nie pozostaje mu nic innego jak nacisnąć hamulec i czekać. Nie ma on możliwości wykonania innych manewrów” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.


Pod żadnym pozorem nie wolno wjeżdżać pod opuszczający się szlaban czy wymijać go. Musimy pamiętać również o tym, że urządzenia zabezpieczające przejazdy mogą być uszkodzone, dlatego przy przejeździe przez tory zwiększona uwaga i czujna obserwacja na pewno poprawią nasze bezpieczeństwo.

Każdy wypadek to tragedia dla poszkodowanych i rodzin. Jeśli dochodzi do zderzenia z pociągiem to konsekwencje są poważniejsze. Zachowajmy ostrożność, uważnie obserwujmy to, co się dzieje na torach. Poświęcenie kilku sekund uwagi nic nas nie kosztuje, jej brak może zadecydować o naszym życiu.

Jak uniknąć niebezpiecznych sytuacji? Przede wszystkim należy zachować ostrożność i stosować się do znaków oraz sygnalizacji.

Źródło: Skoda

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu

Jeżeli masz ochotę wyrazić swoją opinię bądź pierwszy!

Napisz komentarz

Proszę podaj swój nick
@
We'll never share your email with anyone else.

Polecamy

ŠKODA przyjmuje wyzwanie TOYOTY

ŠKODA prezentuje napędy hybrydowe dla nowej generacji modelu OCTAVIA. Czy zagrozi pozycji Corolli?

Czytaj ...
Renault KWID

Światowa premiera renault KWID Racer oraz Renault KWID Climber podczas salonu samochodowego New Delhi

Czytaj ...
Test Peugeot 508 1.6 THP

Peugeot 508 - Francja elegancja?

Czytaj ...
Seat Ibiza 1.2 TSI

Seat Ibiza większości osób kojarzy się z małym hatchbackiem o zadziornym charakterze oraz nieprzeciętnym designie. W przypadku piątej generacji tego auta nic się nie zmieniło. Samochód wygląda bardzo świeżo i agresywnie.

Czytaj ...

Ulubione

Twoja kolej, by się zatrzymać

W Polsce na 380 tys. km dróg publicznych, występuje 15 867 przejazdów kolejowych

Czytaj ...
Momencik! 🍪 Używamy ciasteczek, aby analizować ruch na stronie i zapewnić Ci lepsze doświadczenia. Kontynuacja oznacza zgodę na ciasteczka. Zobacz więcej