ŚWIADEK MUSI POMÓC

Jako potencjalni świadkowie wypadków drogowych powinniśmy być na nie przygotowani – zawsze mieć w samochodzie podręczną apteczkę i co najważniejsze – znać podstawy udzielania pierwszej pomocy.



Czasami to właśnie od świadków wypadków drogowych zależy, czy osoba poszkodowana będzie miała szansę na przeżycie. Każdy ma obowiązek, by ratować człowieka w razie wypadku. Nie tylko z moralnego, ale i prawnego punktu widzenia.

Dlaczego wielu polskich kierowców z rozmaitych powodów nie tylko nie udziela pierwszej pomocy, ale nawet nie zatrzymuje się by sprawdzić co się stało? Jedną z przyczyn jest tzw. „rozproszenie odpowiedzialności” – kierowcy liczą na to, że wypadkiem zajmie się ktoś inny. Spieszą się, nie chcą zeznawać i ponosić konsekwencji za ewentualne pogorszenie stanu osoby poszkodowanej. Co gorsza, nawet nie umieliby pomóc takiej osobie i przeprowadzić reanimacji – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Bierny widz czy bohater? Kim chciałbyś być?
Mało kto wie, jak się zachować, a spora część świadków pełni tylko rolę widzów, którzy nie tylko nie pomagają, ale często przeszkadzają w udzielaniu pierwszej pomocy. Jeżeli na miejscu wypadku jest osoba na to przygotowana, powinna o tym głośno i dobitnie oznajmić oraz poprosić obecnych o wsparcie w niektórych czynnościach.

Masz obowiązek pomóc
Po pierwsze musimy zabezpieczyć samochody i miejsce wypadku. Należy wyłączyć silnik rozbitego pojazdu, włączyć światła awaryjne samochodu lub ustawić odblaskowe trójkąty ostrzegawcze. Zawiadomić odpowiednie służby – pogotowie ratunkowe i policję, a następnie zacząć udzielać pomocy ofiarom wypadku.

Nie wszyscy o tym pamiętają, ale pierwsza pomoc jest naszym obowiązkiem. Nie tylko moralnym, ale i prawnym – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Artykuł 162 kodeksu karnego wyraźnie zaznacza, że „Kto człowiekowi znajdującemu się w położeniu grożącym bezpośrednim niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu nie udziela pomocy, mogąc jej udzielić bez narażania siebie lub innej osoby na niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.”

Możesz uratować komuś życie
Większość wypadków powoduje nieznaczne obrażenia, ale zdarza się też, że szybka reakcja postronnych decyduje o czyimś życiu lub śmierci. Jedną z najczęstszych przyczyn śmierci ofiar wypadków drogowych jest niedotlenienie, związane z zatrzymaniem oddychania*. Od momentu zatrzymania oddychania do chwili całkowitego ustania czynności życiowych mijają zwykle nie więcej niż 4 minuty, dlatego liczy się szybka reakcja. Niestety często świadkowie wypadku nie podejmują próby reanimacji, ponieważ nie są pewni, co powinni zrobić i boją się, że mogą zaszkodzić rannemu. Warto pamiętać, że ratując ludzkie życie możemy poświęcać dobra materialne, a odpowiedzialność ponosi wtedy skarb państwa.


* Global Road Safety Partnership

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

Komentarze

  • Generic placeholder image
    Lygi
    Sunday 10th August 2014 08:08:12

    Moim prawnym obowiązkiem jest pomóc gdy widzę wypadek. Ale ta pomoc może się ograniczyć do zadzwonienia na pogotowie / policję. I to wystarczy wypełnić swój obowiązek prawny. Reszta zależy od twoich umiejętności.

    Nie musisz udzielać pomocy jeśli nie potrafisz, nie musisz udzielać pomocy jeśli wiąże się z zagrożeniem twego życia lub zdrowia.

    Nie podejdę do samochodu gdy grozi on wybuchem (pali się).
    Nie zacznę ratować pasażera jeśli nie mam odpowiednich umiejętności i mogę mu bardziej zaszkodzę gdy go ruszę.
    Nie zacznę reanimacji gdy jestem nie zabezpieczony (rękawiczki) i istnieje obawa że mogę się zarazić czymś poprzez kontakt z jego krwią.

Napisz komentarz

Proszę podaj swój nick
@
We'll never share your email with anyone else.

Polecamy

ŠKODA przyjmuje wyzwanie TOYOTY

ŠKODA prezentuje napędy hybrydowe dla nowej generacji modelu OCTAVIA. Czy zagrozi pozycji Corolli?

Czytaj ...
Renault KWID

Światowa premiera renault KWID Racer oraz Renault KWID Climber podczas salonu samochodowego New Delhi

Czytaj ...
Test Peugeot 508 1.6 THP

Peugeot 508 - Francja elegancja?

Czytaj ...
Seat Ibiza 1.2 TSI

Seat Ibiza większości osób kojarzy się z małym hatchbackiem o zadziornym charakterze oraz nieprzeciętnym designie. W przypadku piątej generacji tego auta nic się nie zmieniło. Samochód wygląda bardzo świeżo i agresywnie.

Czytaj ...

Ulubione

Opel Mokka z instalacją LPG

Mały SUV Opla jest teraz dostępny z silnikiem zasilanym płynnym gazem LPG.

Czytaj ...
ŚWIADEK MUSI POMÓC

Jako potencjalni świadkowie wypadków drogowych powinniśmy być na nie przygotowani – zawsze mieć w samochodzie podręczną apteczkę i co najważniejsze – znać podstawy udzielania pierwszej pomocy.

Czytaj ...
DEKALOG BEZPIECZNEGO WYPRZEDZANIA

Wyprzedzanie to niebezpieczny manewr, który polega na przejeżdżaniu obok pojazdu lub innego uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku.

Czytaj ...
Momencik! 🍪 Używamy ciasteczek, aby analizować ruch na stronie i zapewnić Ci lepsze doświadczenia. Kontynuacja oznacza zgodę na ciasteczka. Zobacz więcej