Silniki diesla od 30 lat w BMW
W tym roku BMW obchodzi 30-lecie wprowadzenia silnika wysokoprężnego do swoich modeli.

Choć dla wielu ludzi, diesle są kojarzone z "brudnymi" i głośnymi jednostkami z lat 80-tych, dzisiejsze jednostki BMW mają niewiele wspólnego ze swoimi protoplastami.
Kryzys paliwowy lat 70' wymusił na wielu producentach, w tym BMW, opracowanie silnika oszczędnego i trwałego. W rezultacie, inżynierowie stworzyli turbodoładowany 2,4-litrowy motor generujący 115 KM (85 kW) i 210 Nm momentu obrotowego.
W 1983 roku silnik został zamontowany w 524 tD, który to natychmiast stał się najszybszym autem świata z silnikiem wysokoprężnym. BMW mogło się pochwalić przyspieszeniem od 0-100 km/h w 12,9 sekundy oraz prędkością maksymalną wynoszącą 180km/h. Najważniejsze jednak było to, iż model ten spalał średnio zaledwie 7,1 L/100km.
Dzisiejszym popisem siły inżynierów BMW jest potrójnie doładowany diesel z M550d, który z 3 litrów pojemności generuje aż 381 koni i 740 Nm momentu obrotowego.


Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował artykułu
Jeżeli masz ochotę wyrazić swoją opinię bądź pierwszy!