Pamiętajmy o światłach

Prawidłowe z nich korzystanie pozwoli nam widzieć wszystko to, co dzieje się na drodze, a nas uczyni widocznymi dla innych.


Od 2007 roku kierowcy w Polsce mają obowiązek jazdy na światłach przez cały rok. Kierowcy, którzy nie stosują się do tych przepisów narażeni są na konsekwencje karne. I tak, jazda w dzień bez włączanych świateł mijania lub dziennych naraża nas na mandat w wysokości 100 zł oraz 2 punkty karne.

Taki sam mandat otrzymamy, jeśli niewłaściwie będziemy używać świateł przeciwmgłowych lub drogowych. Kierowcy, którzy zlekceważą obowiązek jazdy na światłach od zmierzchu do świtu, jeszcze boleśniej to odczują – 200 zł i 4 punkty karne.

„Kraje europejskie w znacznej części stosują podobne albo takie same wymagania wobec kierowców. Zauważono korelację miedzy używaniem świateł do jazdy dziennej a spadkiem wypadkowości. W związku tym została wydana 7 lutego 2011 roku dyrektywa Komisji, która nakłada obowiązek wyposażenia wszystkich nowych modeli pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony w tego typu światła. Światła do jazdy miejskiej dzięki swojej konstrukcji mają być tańsze w eksploatacji i bardziej ekologiczne, ze względu na mniejsze zapotrzebowanie na energię i związane z nim mniejsze zużycie paliwa niż w przypadku klasycznych świateł mijania.” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Jak ważne jest oświetlenie można dostrzec w działaniach producentów samochodów. Montowane dodatkowe systemy koncentrują się na zwiększeniu efektywności oświetlenia i optymalizacji jego użycia. Pośród szeregu rozwiązań warto zwrócić uwagę na system stosowany w Octavi III generacji - Intelligent Light Assistant.

System ten automatycznie przełącza światła mijania na drogowe, zależnie od warunków oświetlenia i sytuacji drogowej. Przydatnym rozwiązaniem jest też funkcja doświetlania zakrętów. Światła te pozwalają lepiej zobaczyć drogę, zabezpieczą również pieszych, którzy poruszają się poboczem.

Rozwój oświetlenia można dostrzec po rodzajach stosowanych w samochodach reflektorów. Stosowane jakiś czas temu halogeny, wypierane są przez reflektory ksenonowe, a już coraz więcej samochodów korzysta z najnowszego typu oświetlenia reflektorów ledowych.

Krok po kroku osiągana jest coraz wyższa jasność światła, a co za tym idzie jego efektywność, przy jednoczesnym minimalizowaniu ilość energii potrzebnej na ich działanie.

Oświetlenie zewnętrzne samochodu składa się z kilku rodzaju świateł: światła mijania, do jazdy dziennej, drogowe, przeciwmgłowe, stopu, cofania, kierunkowskazy i oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej.

Poniżej najważniejsze cechy wybranych:

- światła mijania – ich zadaniem jest oświetlenie drogi przed pojazdem. Prawidłowo ustawione nie powinny oślepiać ani powodować dyskomfortu kierowców jadących z naprzeciwka i przed nami.

- światła do jazdy dziennej – zgodnie z definicją zawartą w Regulaminie nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej zostały opisane jako światła skierowane do przodu, służące poprawie widoczności pojazdu podczas jazdy w dzień.

- światła drogowe – używamy ich od zmierzchu do świtu. Ze względu na moc określane są jako światła długie. Kierowca używający świateł drogowych zobowiązany jest do ich wyłączenia, jeżeli istnieje ryzyko oślepienia innych kierowców lub pieszych.

- światła przeciwmgłowe – służą do oświetlanie drogi w warunkach ograniczonej przejrzystości powietrza. Przednie stosujemy, gdy mamy do czynienia z trudnymi warunkami pogodowymi, lub gdy zezwalają na to znaki, gdy poruszamy się po krętej drodze. Tylne światło przeciwmgłowe możemy użyć tylko w przypadku, gdy widoczność spadnie poniżej 50 m.

Używając świateł powinniśmy zwrócić uwagę nie tylko na to, by je właściwie włączyć, ale musimy również zadbać o ich odpowiednie ustawienie.

Według badań przeprowadzonych w 2013 roku przez Instytut Transportu Samochodowego tylko 1 % zdiagnozowanych samochodów miało oba światła ustawione zgodnie z wymogami określonymi w przepisach. 10% badanych samochodów miało światła dyskwalifikujące je z użytku drogowego.

Dbałość o oświetlenie samochodu to dbanie o bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu drogowego.

Źródło: ŠKODA

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował artykułu

Jeżeli masz ochotę wyrazić swoją opinię bądź pierwszy!

Napisz komentarz

Proszę podaj swój nick
@
We'll never share your email with anyone else.

Polecamy

ŠKODA przyjmuje wyzwanie TOYOTY

ŠKODA prezentuje napędy hybrydowe dla nowej generacji modelu OCTAVIA. Czy zagrozi pozycji Corolli?

Czytaj ...
Renault KWID

Światowa premiera renault KWID Racer oraz Renault KWID Climber podczas salonu samochodowego New Delhi

Czytaj ...
Test Peugeot 508 1.6 THP

Peugeot 508 - Francja elegancja?

Czytaj ...
Seat Ibiza 1.2 TSI

Seat Ibiza większości osób kojarzy się z małym hatchbackiem o zadziornym charakterze oraz nieprzeciętnym designie. W przypadku piątej generacji tego auta nic się nie zmieniło. Samochód wygląda bardzo świeżo i agresywnie.

Czytaj ...

Ulubione

11 milionów aut z fabryki w Mladá Boleslav

Obecnie produkowanych jest tu sześć modeli marki: Octavia, Octavia Combi, Fabia, Fabia Combi, Rapid i Rapid Spaceback.

Czytaj ...
Nie zaniedbujmy auta

Niezależnie od tego, czy samochód jest nowy czy też służy nam od kilku lat, należy dbać o jego prawidłową eksploatację.

Czytaj ...
Pamiętajmy o światłach

Prawidłowe z nich korzystanie pozwoli nam widzieć wszystko to, co dzieje się na drodze, a nas uczyni widocznymi dla innych.

Czytaj ...
Rynek części samochodowych rośnie w siłę

Branża motoryzacyjna wychodzi na prostą. W I kwartale 2014 r. wartość europejskich firm z tego sektora wzrosła o niecałe 8 proc.

Czytaj ...
Polacy będą się zadłużać na samochody?

Co szósty Polak (17%) planujący wziąć pożyczkę w tym roku, zamierza ją przeznaczyć na zakup samochodu – wynika z badań przeprowadzonych przez TNS Polska.

Czytaj ...
Momencik! 🍪 Używamy ciasteczek, aby analizować ruch na stronie i zapewnić Ci lepsze doświadczenia. Kontynuacja oznacza zgodę na ciasteczka. Zobacz więcej